samedi 19 février 2011

Kaina. I dalis.


Kalbos apie kainą bus daug, bet visų pirmiausia reikėtų susipažinti su Prancūzijos ir kai kurių kitų šalių knygų rinkos ypatumu – vieninga knygos kaina (angl. fixed book price, pranc. prix unique du livre; tiesą sakant nežinau nė kaip geriau tai išversti į lietuvių k., nes būnant Lietuvoj gal net neteko su šiuo terminu susidurti, bet tebūnie „vieninga knygos kaina“).

Kas ir kodėl?
Kas gi tai per reiškinys ir kam tokia kaina reikalinga?
Pagrindinis vieningos kainos tikslas yra išvengti konkuravimo kainomis (t.y. konkuruoti kitais būdais – aptarnavimo kokybe, pasiūlos įvairove etc.). Be to, vieninga kaina padeda išlaikyti pusiausvyrą tarp bestselerių atnešamo pelno ir nuostolio, patiriamo parduodant „lėtai perkamas“ knygas.

Kaip čia suprantamiau paaiškinti: tarkime, bestselerių knygynas parduoda daug ir greitai, tuo tarpu likusios knygos pardavinėjamos nedideliais kiekiais ilgus metus. Taigi bestseleriai prekybininkui atsiperka per trumpą laiką, tuo tarpu likusios knygos trumpam laikotarpyje sukelia nuostolį ir atsiperka tik per ilgą laikotarpį. [1] Bestseleriai – prekės, turinčios itin elastingą paklausą – sumažinus jų kainą, jų perkama dar daugiau. Štai čia vieninga kaina ir pasitarnauja – leidėjas nustato vieningą kainą, nuo kurios prekybininkai neturi teisės daryti nuolaidų. Tokiu būdu bestselerių atnešamas pelnas kompensuoja kitas knygas pardavinėjant patirtą nuostolį.

Antra priežastis įvesti vieningą kainą – siekis išlaikyti nepriklausomų knygynų įvairovę ir išvengti monopolinių knygynų tinklų įsigalėjimo.

Trečioji priežastis – palaikyti įvairovę knygų (ypač sunkių [2]) leidyboje.

Pagaliau, knyga yra išskirtinė prekė, dar vadinama „kultūrine išimtimi“ (kaip ir kinas, muzika, teatras):

‘Books are different.’ [...] books are not merely economic products, but also a vehicle of culture. Economic characteristics of books include the cost structure, with high fixed costs and low marginal costs, as well as the fact that a book is an experience good (which can only be valued after consumption).

– Marja Appelman, „Fixed Book Price“ in Ruth Towse (ed.): 2003, A Handbook of Cultural Economics, p. 237.

Kur ir nuo kada?
Vieninga knygos kaina galioja:
  • Prancūzijoje nuo 1981 m. (vadinamasis Lang'o įstatymas),
  • Vokietijoje nuo 1888 m.,
  • Skandinavijos šalyse, išskyrus Švediją,
  • Ispanijoje nuo 1975 m.
  • Portugalijoje nuo 1996 m.
  • Vengrijoje nuo 1992 m.
  • Didžiojoje Britanijoje gyvavo nuo 1900 iki 1995 m. (Net Book Agreement)
ir daugelyje kitų šalių. Ateityje dar ketinu plačiau parašyti apie vieningos kainos taikymą ir privalumus konkrečiose šalyse.

Kaip?
Apie vieningos kainos taikymo principus parašysiu artimiausioje ateityje.

Pastabos:

[1] Tai susiję su tuo, kad knygos, kaip prekės gyvenimo ciklas yra sąlyginai ilgas.
[2] „Sunkiomis“ (pranc. difficile) knygomis apibūdinamos nemasiniam skaitytojui skirtos, „nišinės“ knygos, neretai tokioms knygoms priskiriama aukštos meninės vertės charakteristika.

Aucun commentaire: